Ciclo di Seminari della Scuola Galileiana 2020-2021

Metamorfosi della democrazia tra totalitarismo e populismo

Il seminario ‘Metamorfosi della democrazia tra totalitarismo e populismo’ ha l’obiettivo di riflettere, attraverso i diversi strumenti e le diverse metodologie delle scienze sociali, sulla crisi della democrazia con particolare riferimento all’ultimo secolo, osservando in particolar modo due delle risposte a questa crisi che si sono sviluppate nel XX secolo, i totalitarismi e i populismi. Il ciclo di seminari, comincia discutendo delle rinnovate democrazie europee nate sulle ceneri della guerra, per poi analizzare i diversi usi che si sono fatti nel tempo del suffragio universale e indagare una delle possibili strade che portano allo sviluppo dei populismi, forse la principale, ovvero il passaggio dai movimenti totalitaristi a quelli populisti. Il seminario proseguirà successivamente indagando con più attenzione la natura dei populismi contemporanei, il loro impatto sui diritti umani, ma anche avviando una riflessione teorica sulla loro natura. I seminari sono tenuti da alcuni dei principali esperti internazionali sul tema.

Gli studenti galileiani potranno ottenere due CFU galileiani dalla frequenza dell’intero ciclo dei seminari e facendo una tesina a conclusione del seminario, il cui tema andrà concordata con gli organizzatori.

Seminar Series on Metamorphosis of democracy between totalitarianism and populism

“Metamorphosis of democracy between totalitarianism and populism” aims to reflect, through the different tools and methodologies of social sciences, on the crisis of democracy in last century, noting in particular two of the responses to this crisis, totalitarianisms and populisms. This seminar series begins discussing how in the second postwar democracy is born on the ashes of fascism, to then analyze the different uses of universal suffrage and investigate one of the possible ways leading to the development of populisms, investigating the evolution of fascism into populism, and more generally the transition from totalitarian to populist movements. The seminar will continue subsequently investigating the nature of contemporary populisms, their impact on human rights, but also by starting a theoretical reflection on their nature. Seminars are held by some of the leading international experts on the topic.

Students of the Galilean School can obtain two Galilean credits by attending the entire series of seminars and writing a short essay on a related topic.

LIST OF THE SEMINARS
Virtual Seminars on Zoom platform

ID meeting: 820 0903 7455
Passcode: 406759

Please notice that dates of the seminars may be subject to changes

Monday 14th, Martin Conway (Balliol College, University of Oxford)
West European Democracy after 1945: A consequence of totalitarianism?

January

Tuesday 19th, Luciano Canfora (Università degli Studi di Bari Aldo Moro)
Storia e destino del suffragio universale
This seminar will be held in Italian

February

Monday 15th, Federico Finchelstein (New School for Social Research)
From Fascism to Populism?

Monday 15th, Marc Lazar (Sciences Po)
From totalitarianism to populism. The case of France and Italy.

Monday 12th, Sara Pennicino (Università degli Studi di Padova)
Human Rights Protection in the EU vis-à-vis Populism and Democratic Degradation in Member States.

Monday 26th, Paolo Roberto Graziano (Università degli Studi di Padova)
Origin and consolidation of neopopulisms: a conceptual scheme.

Monday 10th, Massimo Morelli (Università Bocconi)
Causes and consequences of populism.

Monday 24th, Donatella Della Porta (Scuola Normale)
Democracy from below: participation and deliberation during the pandemic.